Aj 4 cm štvorcové dokážu veľké divy (alebo vplyv čuchu na ľudskú psychiku)

Čuch — zmysel, nad ktorým sa málokto v bežnom živote pozastavuje. Naopak, berieme ho ako prirodzenú současť, nič príliš výnimočného. Pomáha nám rozlišovať príjemné a nepríjemné vône, odhaliť nebezpečenstvo (dym, plyn a iné), navodiť príjemnú atmosféru alebo dokonca liečiť.

Zamysleli ste sa niekdy nad tým, ako moc nás čuch vlastne ovplyvňuje? Aký dôležitý je pre naše každodenné fungovanie? My sme si tento zásadný ľudský zmysel vzali na mušku a prezradíme vám o ňom množstvo zaujímavostí.

Čísla, nad ktorými neohrniete nos

Človek má asi 4 cm² čuchovej sliznice. Pre porovnanie pes až 150 cm².  Napriek tomu sa na tomto miniatúrnom priestore nachádza približne 400 funkčných čuchových receptorov, ktoré snímajú molekuly vôní zo vzduchu a ďalej posielajú signál do mozgu. Vďaka nim je ľudský čuch schopný rozpoznať až bilión najrôznejších pachov a vôní.

V praxi to znamená, že náš čuch je schopný zaznamenať omnoho viac podnetov než sluch alebo zrak. Pre porovnanie — ľudské oko dokáže rozlíšiť približne 10 miliónov farieb, sluch len asi pol milióna zvukových tónov.

Sila prvého dojmu a utváranie spomienok

Predstavte si napríklad takú situáciu. Vojdete do nádherne upraveného interiéru, ale pocítite nepríjemný zápach. Nech už je interiér akokoľvek pekný, prvý dojem máte navždy pokazený nepríjemným zápachom.

Nie len prvé dojmy, ale tiež ľudská pamäť je čuchom veľmi ovplyvňovaná. No len si spomeňte, určite máte niektorú zo silných spomienok spojenú práve s vôňou. Môže ňou byť napríklad nezabudnuteľný svatobný parfum, ktorý vás po privoňaní vždy prenesie priamo do vašeho veľkého dňa.

Ako spolupracuje mozog a naše zmysly?

Náš mozog si dokáže zapamätovať takmer každú vôňu, ktorú kedy cítil. I po veľmi dlhej dobe je schopný ju priradiť k určitému zážitku, alebo emócii, a to dokonca omnoho lepšie, než akúkoľvek zvukovú či zrakovú spomienku.

Čuch je teda pre naše vnímanie úplne zásadný. Preto je mnoho terapií a liečebných kúr založených práve na príjemných vôňach, ktoré človeku spríjemnia pobyt v určitom prostredí. Kostoly bývajú na Vianoce plné vône kadidla, ľudia si v domácnostiach zapaľujú vonné tyčinky a sviečky. A ešte rozhodne nekončíme — čuch má na nás dokonca až taký vplyv, že dokáže liečiť.

Aromaterapia — liečba vôňami

Aromaterapia, inak povedané liečba vôňou je založená práve na tomto princípe. Využíva pôsobenie vonných látok k ovplyvneniu psychiky človeka. Len vďaka vôni vás tak dokáže zbaviť depresií, ukľudniť alebo simulovať rôzne pocity.

Silice rastlín využívané pri aromaterapii, obsahujú tiež veľké množstvo antioxidantov, antibakteriálnych a ďalších vzácnych látok, ktoré preukázateľne stimulujú či ukľudňujú nervový systém, zvyšujú imunitu, podporujú hojenie rán, zmierňujú bolesť, pomáhajú zlepšovať trávenie a mnoho ďalšieho.

Keď vôňa nevonia alebo „doba covidová“

Zaujímavý fenomén priniesla v spojení s vôňami a koronavírusom aj aktuálna pandemická situácia na celom svete.

Na stránkach najznámejších výrobcov vonných sviečok sa totiž v poslednej dobe začali objavovať negatívne recenzie na inokedy najobľúbenejšie druhy vonných sviečok. Postupne si tohoto fenoménu ľudia začali všímať a zdieľať ich na sociálnych sieťach. Množstvo príspevkov zaujalo vedcov z Harvardskej univerzity, ktorí v rámci analýzy pozbierali viac ako 20 000 recenzií na najpopulárnejšie vonné sviečky na Amazone.

Výsledky byly prekvapivo jednoznačné — pred rokom 2020 sa recenzie špičkových vonných sviečok pohybovali medzi 4 a 4½ hviezdami. Od januára však hodnotenie kleslo približne o jednu hviezdu.

Koreláciu s koronavírusmi podporili obzvlášť recenzie, obsahujúce výrazy ako „žiadna vôňa“, „žiaden zápach“ a „nie je cítiť“, ktoré ukazovali práve na absenciu vnímania vôní. Prieskum preukázal, že podiel recenzií parfémovaných sviečok obsahujúcích tieto výrazy sa od januára do novembra takmer strojnásobil, zo zhruba 2 percent na 6 percent.

Je zrejmé, že čuch má na človeka väčší vplyv, ako sa zdá. Ovplyvňuje nás nie len pri prvom dojme, ale tiež v priebehu utvárania emócií či spomienok, a to často viac, než akékoľvek iné zmysly.

Tieto vlastnosti sa dajú takisto veľmi dobre využiť v rámci scent marketingu, prostredníctvom našich voňavých visačiek do áut. Stačí si vybrať zo širokej ponuky Voniek — sme si istí, že uspokoja akýkoľvek náročný „noštek“. 🙂