Psychológia darčekov: Prečo dávať zákazníkom malé darčeky po celý rok

Psychológia darčekov: Prečo dávať zákazníkom malé darčeky po celý rok

Darčeky a Vianoce k sebe neodmysliteľne patria. Premýšlali ste ale niekedy nad tým, prečo mnoho firiem rozdáva svojim zákazníkom drobné dary celý rok, nie len na Vianoce? Poďme sa pozrieť na hlbší význam drobných darčekov a reklamných predmetov, odhaliť psychologické efekty a dôvody, prečo sú malé dary u firem také obľúbené.

I malá pozornosť môže mať veľký význam

Ďakujeme, že ste využili naše služby a tu je malá pozornosť pre vás. Častá veta, ktorá zaznie pri odovzdávaní reklamných predmetov a darčekov. Rozdávame malé pozornosti, poďakovania, ale aká je skutočnosť? Pozornosť si získavame.

I malými darčekmi dávame najavo, že nám na zákazníkoch záleží, že s nimi chceme zostať v kontakte, byť im na očiach, a v prípade voniek tiež v nosoch. Ukazujeme, že nám nejde len o to vykonať prácu, predať a inkasovať. To však nie je jediný efekt, ktorý darčeky prinášajú.

 

Už ste počuli o pravidle reciprocity?

Určite to poznáte takisto. Ak dostanete darček, a nezáleží na jeho veľkosti, hneď sa vám do mysle vkradne otázka Ako a čím sa odvďačím? Ľudia, teda aspoň prevážna väčšina z nich, v sebe majú zakorenené povedomie o férovosti a vďačnosti, z ktorého plynie potreba oplácať. Tento princíp má svoj název – pravidlo reciprocity.

Pravidlo reciprocity potvrdzuje i mnoho sociologických výskumov a psychologických experimentov. Profesor psychológie Robert B. Cialdini venuje reciprocite vo svojom knižnom bestselleri Zbrane vplyvu celú jednu kapitolu. Mimo teórie popisuje i množstvo príkladov z praxe, kde zavedenie drobných darčekov pre zákazníkov a klientov prispelo ku zvýšeniu prosperity firmy.

„Pôsobivým aspektom pravidla reciprocity a pocitu záväzku, ktorý s ním súvisí, je jeho previazanosť s ľudskou kultúrou. Neexistuje ľudská spoločnosť, ktorá by toto pravidlo nedodržovala.“

 

Voňka ako ideálny malý darček

Voňavé farebné visačky, ktoré možno poznáte ako stromčeky do auta, majú veľkú výhodu. Pôsobia na jeden z našich najdôležitějších zmyslov – čuch. Príjemná vôňa vyvolává pozitívnu emóciu, a ako je známe, emócie predávajú. Vedeli ste, že vône zanechávajú najsilnejšiu pamäťovú stopu? Vône ovplyvňujú naše správanie, vedia veľmi rýchlo vyvolať spomienky a reakcie. Spojiť svoju firmu s príjemnou vôňou je skvelý spôsob, ako u zákazníkov neupadnúť do zabudnutia a byť vždy o krok vpred pred konkurenciou.

Aj preto záujem o voňky stále rastie. Chytrý autoservis nezabudne zákazníkovi pridať visačku s vôňou new car. Upratovacia firma po sebe zanechá voňku s nádhernou vôňou zeleného čaju. Zákazníci si potom visačku zavesia na zrkadlo v aute alebo s ňou prevoňajú kancelárské priestory.

Čo čakať na oplátku?

Pravidlo reciprocity teraz už poznáte. Čím sa vám odvďačia zákazníci za malé darčeky, ako sú napríklad voňky? Kytica ruží, bonboniéry ani domáca slivovica to najskôr nebudú. Dostanete niečo iné a omnoho dôležitejšie. Z pohľadu zákazníka maličkosť, ktorá má však pre vašu firmu veľký význam. Malú pozornosť vám zákazníci oplatia trebárs opakovaným zakúpením vašich produktov alebo doporučením vašich služieb. A sú to práve vracajúcí sa zákazníci a dobré referencie, na ktorých často stojí a padá celý business. Súhlasíte?

Pripravte si zásoby voniek na tento rok – vyplňte nezáväzný dopyt alebo si nechajte zaslať vzorky zdarma.